OOO

Jumaat, November 11, 2011

Leceh nak buat tapi sedap di makan (daging dendeng berlada)

 
Dah lama tak buat daging dendeng..salah satu sebabnya malas nak goreng dan ketuk daging tu, tapi bila tertenguk wanita hari ini (TV3) tunjuk resepi daging dendeng akak pun terkena virus R (rajin).

Kali ni akak guna cili kisar ajer sebab cili merah mahal berdentum..dekat RM15.00 sekilo dengan alasan thailand banjir.  Akak tukar sikit cara masak kali ini sebab masukkan kicap manis dan bawang goreng.

Bahan-bahan
1/2 kilo daging batang pinang (daging lembut pun boleh)
2 inci halia - hiris lebar-lebar
4 biji bawang putih-titik dengan kulitnya
2 batang serai-titik hujung
1 helai daun salam
air secukupnya

Cara-cara
1. Basuh daging dan toskan. Potong 2 dan masukkan dalam periuk berisi air.
2. Masukkan halia, bawang putih, serai dan daun salam dan rebus sehingga daging empuk.  Kalau guna daging batang pinang tak yah rebus lama.
3. Bila dah empuk keluarkan dari periuk. Jangan buang air rebusan.
4. Hiris daging lebar-lebar kemudian goreng dengan minyak sekejap. Jangan lama nanti keras.
5. Tumbuk daging sehingga nipis selepas di goreng.

Bahan sambal
8-10 sudu makan cili kisar
8 biji bawang merah
6 biji bawang putih
garam dan sedikit gula kabung (gula biasa pun ok gak)
1-2 sudu makan kicap manis
1 biji bawang besar-hiris bulat
minyak jagung (minyak lain pun boleh)
1/4 sudu makan asam jawa adabi
1-2 sudu makan bawang goreng - optional

Cara-cara
1. Tumbuk bawang kecil dan bawang putih.
2. Tumis bahan tumbuk dengan minyak jagung sehingga naik bau.
3. Masukkan pula cili kisar dan garam.
4. Tumis sehingga naik minyak dengan api sederhana dan masukkan air rebusan daging tadi bersama bahan tadi.
5. Bila air dah kering sikit baru masukkan daging bersama kicap pekat dan asam jawa.
6. Bubuh sedikit gula bersama bawang besar dan kacau. Rasa dulu kemudian masukkan bawang goreng pastu tutup api.
7. Hidangkan bersama nasi panas.

7 ulasan:

  1. salam kak ina...mkn dendeng ni ajer dgn nasi pun dah cukup sedap...blh bertambah2 lagi kan...

    BalasPadam
  2. Really yummy. Favourite tifa tu :)

    BalasPadam
  3. MasyaAllah!!lazat bangat deh!!!

    BalasPadam
  4. sedapnyaaaaaaa..
    hubby suka makan lauk nie.

    BalasPadam
  5. salam kak ina..salam ziarah..

    BalasPadam
  6. salam kak ina..salam ziarah..

    BalasPadam
  7. tengok step2 nya mmg ada leceh sket..tp kalo ada masa boleh je kan..nak plak nampak sedap jer daging masak gini..pekena ngan nasi panas gerenti umpph!

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers