OOO

Khamis, Januari 19, 2012

Leteran

 
muka mak yang garang dan kuat berleter
Leteran.......ianya lumrah di dengari oleh anak-anak dan suami.  Suka..tak suka dorang kena dengar gak. Kecuali kalau ibu/mak mereka dah meninggal dunia.

Tapikan  ramai anak yang tak suka di leter dan kebanyakkannya suami pun tak suka mendengar leteran isteri. Tapi nak buat macam ner..dah jadi seorang ibu/isteri memang kenalah berleter.  

Tak kan nak tenguk sahaja perangai anak yang selalu baik itu.  Kang kalau simpan ajer kita gak yang penat sebab semua kerja kena buat.

Leteran Kepada Russhdi dan Firdaus (Anak lelaki)
 
  • Kemas bilik-bilik orang bujang memang bersepah
  • Potong rambut-kalau di biarkan macam hippies
  • Apasal tak tolong mak buat kerja rumah-penyakit malas
  • Tolong mak ke kedai-beli barang dapur
  • Kalau lepak jangan balik lambat
  • Bawa moto jangan laju-laju..jangan jadi mat rempit
  • Tolong buang sampah..kang berulat satu rumah 
  • Apasal tak makan..mak penat masak
  • Basuh pinggan lepas makan-kang penuh satu sink
  • Kalau ada girlfriend/boyfriend jangan nak over okk
  • Bawa keta laju-laju kang kena saman sape nak bayar .
  •  dan pot pet pot pet
Leteran kepada Yana dan Ira (Anak Perempuan)
  • Jangan nak mengadap tv/laptop ajer..tolong mak masak
  • Kenapa tak nak kemas rumah
  • Masak Nasi 
  • Potong bawang bla bla bla
  • Cepat pergi mesin baju dan sidai
  • Kemas bilik
  • Jangan nak bersms ajer...dan pot pet pot pet
Imran (yang ni memang ashik menjawab ajer bila kena leter)
  • Kemas buku
  • Buat homework
  • Gi Solat
  • Pegi tidur
  • Tak nak mandi ker?
  • Ashik main games ajer camner nak pandai
  • Kain baju kotor masuk dalam mesin/bilik air


Kepada Suami...biarlah rahsiaaaaaaaaaa 

Suami Berleter
  • Ina boleh slow volume tak ..bla bla bla
Leteran tu sebenarmya bagus tau sebab semua ibu nak supaya  anak-anak pandai buat kerja, taklah nanti kalau gi rumah orang atau balik kampung tak tau buat kerja.  Cuma duk depan macam orang kaya.  Mereka tak tau mak berleter sebab mak sayangkan  anak-anaknya.  

Tapi kan akak tak leh tahan aa bila tenguk ibubapa tenguk ajer anak-anak dorang buat perangai macam tak leh diam bila gi rumah orang.  Panjat sana panjat sini..kalau anak akak memang dah kena dah..  


Tak pun bila sampai rumah kena cubit ataupun kena leter.

p/s Kalau tak percaya korang cuba tanya mak korang sendiri sebab apa dorang berleter.  Mesti sebab korang buat salah kann

26 ulasan:

  1. hehehe kdg2 leteran ibu ni mesti berguna utk masa akn dtg.. sbb ibu berleter bkn benda yg saja2 tp mesti ada sebab hehehe

    BalasPadam
  2. lumrah,ehehe

    kadang2 saya sendiri penat nak berleter

    BalasPadam
  3. tapi kan kak saya kalo marah jadik pendiam lak...huhu..camne nak marah ngan anak niii..cuma bulatkan mata mcm nak terkeluar ada la..

    BalasPadam
  4. kak ina: seorang ibu yg mithali.leteran tu sebnrnya satu nasihat dr seorg ibu kepada anak2 nye.....so sweet kak ina..

    BalasPadam
  5. suami sy kak kadang mmg sengaja buat sy berleter.. dia kata dh lama xdgr.. ewahh.. kalu sy berleter dia tensen tp kalu xdgr dia rindu plak hishh

    BalasPadam
  6. pB , umo dah 40 tahun pun masih lagi kena leter ...

    hu hu hu

    BalasPadam
  7. kak ina..sama je cara leteran kita tu...kui kui kuiiii...

    BalasPadam
  8. hahah yg ni mmg topik yg best..saya suka la Kak Ina...tp boleh dikatakan semua wanita suka berleter kan heheh

    BalasPadam
  9. saya pun memang suka berleter gak. geram ngan perangai anak2 ngan en. abah. kita dah penat masak, soh depa angkat letak atas meja makan pun susah. msing2 sibuk nak ngadap tv, ngadap laptop.haaa kan saya dah start berleter...hehehehehe

    BalasPadam
  10. saya pun selalu gak bebel, sbb kalau tak bebel satu hapa tak jalan.

    BalasPadam
  11. Kali pertama bagitahu anak2 suruh buat itu ini - sbg tunjuk ajar atau mengingatkan mrk

    Kali ke dua bagitahu suruh buat yg sama sebab dah sejam dua tapi apa pun tak bergerak- no action

    Kali ke tiga sound lagi kat depa pi basuh kain, kemas bilik bla bla bla...

    Kali ke 4 dah start naik darah bila dari pagi sampai ke petang satu benda depa tak buat... nak bebel nak leter ke nak biar ajer bilik depa busukkk... dah besar hang kemas lah sendiri. Dok gitu?? heeeee....

    Rupa2nya depa ikut mood rajin. So, hari2 kena puji depa sedaplah masakan kaklong, sedaplah sambal belacan nih itu ini.. lama2 depa termotivate dgn pujian.

    BalasPadam
  12. memang betol kak ina, gee kadang2 jd tarzan terjerit pekik marah anak2 buat rumah bersepah...anak2 buat muka sadin jer... memang geram tp bila diorang semua dh balik asrama terasa sunyi sepi la pulak...

    BalasPadam
  13. Kak Ina... abbot SETUJU SANGAT!!! Bunyi leterannya seakan-akan sama jer ayatnya kat rumah kita. Kalo tak dileterkan, tak menjadi, satu apa pon tak tolong. Betul tu Kak Ina, kalau kita berleter tu tak semestinya kita marah, kalau kita marah tu melarat-larat sampai kita berleter, sebab kita nak ajar anak-anak kita kan kan kan. Kita tanak rasa apa yang anak2 orang lain buat tak elok, anak kita buat sama gak lebey kurang. Anak sendiri piatkan ajer, kena gak ikut style nenek kita dedulu, bila dah besar sekarang ni baru tau apa makna "leteran" orang tua. Kalaulah nenek kita tak berleter dulu............

    BalasPadam
  14. kalau selalu kene leter
    tp tiba2 ibu tak berleter...
    boleh jadi resah semacam tau!!!
    hehehehe

    BalasPadam
  15. hahahahahaa..!!
    samalah kita punya leteran pada anak-anak kakIna...

    Berleter memeriahkan suasana !
    marilah berleter...hahahaaa

    BalasPadam
  16. berleter jugak tanda kita sayang kan kak Ina..

    BalasPadam
  17. Bebudak skrg ni asik dgn kerja dia yg ntah apa2!

    BalasPadam
  18. skrg dah duk kat oversea ni, rindu pulak mak leter. hahahahaha

    BalasPadam
  19. Suka entri ni.. Berleter bukan bermakna tak sayang, tapi untuk mendidik..

    BalasPadam
  20. hik3..dulu kecik2 selalu kena leter ngan mak..now besar2 kena leter ngan bini..nanti anak dah besar, anak pun leter2 kat papanya...hik3....

    BalasPadam
  21. Zaman saya kecik dulu, bukan setakat leter jer, siap tangan pun berjalan mencubit di paha!

    BalasPadam
  22. setujukkk!! dlu sy anti mak sy psl beliau suka bebeno berleter... hari ini, sebagai isteri, ibu dan guru, berleter adalah 'makanan' sy shj... moralnyer: jgn benci mak kita psl depa ada daulat...btui kan, kak ina? hihiihihihih.... aperpon, k ina mmg ibu yg besshhhh!!! kita lempang jeks bebudak buas tuh senyap2....hahahahha...den jahat!!!

    BalasPadam
  23. bukan nama mak kalau tak berleter, dah jadi mak ni mmg wajib la leter tu. hehe..

    BalasPadam
  24. berleter terapi jiwa :p bagi me la..hehehehe

    BalasPadam
  25. Rasanya memang sifat semulajadi wanita akan membebel....tapi yang pentingnya ada teguran dan mesej yang baik...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers