OOO

Rabu, Februari 15, 2012

Puff Inti Kentang

aiseyman tergangalah pulak..sebab terlebih letak inti

Dah lama tak buat puff sebab x jumpa pastry KAWAN..terjumpa kat NSK..kebetulan ada lebih inti karipap.  Bila dah masak sekejapan hilang..wah anak-anak akak ni..memang peminat  puff lah.

Kalau nak tenguk resepi inti kentang bolehlah ke SINI 

Bahan untuk pastry puff
  • 1 bungkus pastry puff jenama kawan-dah naik hargalah...dulu RM3.00 lebih ..skrg RM4.00 lebih.(saiz 4x4 inci..kat dalam ada 10 keping).
  • 1 biji kuning telur (kalau nak bubuh sedikit pewarna kuning telur)
Cara-cara
1.  Panaskan oven sehingga suhu 200 F. 
2.  Keluarkan kepingan pastry dan letak inti...lipat 2...(suka hati nak lipat  mcm akak buat ataupun nak lipat dua memanjang).
3.  Tekan tepi pastri dengan garpu (tekan kuat sikit..takut terbuka nanti) dan gunakan gunting potong atas pastri tadi.  Lenser loyang/dulang pembakar dengan  sedikit mentega.
4.  Sapukan kuning telur dan setelah siap boleh di bakar dalam masa 20-30 minit atau sehingga pastri kekuningan (bergantung kepada oven masing-masing-akak gunakan api atas bawah).
5.  Memang sedap di buat untuk minum petang atau pun sarapan pagi.

6 ulasan:

  1. sedap kak...:)
    nak buat jgk la nanti...

    BalasPadam
  2. sedap kan...
    tapi sya x prnh jumpa pastry puff jenama kawan ni..crik2 x jumpa..puas dah..kat supermarket,kedai bakeri pon x de..ada pn marjerin puff kat kedai bakeri..terpksa lah sya uli manual ikut resepi mat gebu..hihihi

    BalasPadam
  3. waahh..sedap ni..dah lama tak makan puff..

    BalasPadam
  4. sedap sungguh nampak puff nih.. :)

    BalasPadam
  5. pastri puff tu nak cari at mana ya...teringin lah pulak nak makan..lapo ni...
    7-11 pun rasnya ada bedna ni..

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers