OOO

Khamis, September 27, 2012

Minyak Kayu Murni Untuk Kayu Jati

Assalammualaikum..
Akak nak share apa yang akak guna untuk mencantikkan perabut jati kat umah akak.
Oleh sebab ruang tamu akak memang hiasan dari kayu jati, akak kena selalu pastikan yang perabot jati ni bersih dari habuk, kena rajin menggilap supaya perabot ni sentiasa bersih dari kekotoran.
Kalau rajin akak buat 3 bulan sekali..kalau tak rajin akak buat 6 bulan sekali.  Akak pakai benda ni...di syorkan oleh pembuat perabut kayu jati semasa akak ke Jepara, Jawa Tengah pada tahun 2007.
Kat sana harga murah bebeno..masa nak balik for good..akak beli berbotol-botol.

Kat sini agak mahal tapi taklah sampai RM20 sebotol..lebih kurang RM6.00..masa beli tahun lepas punya harga.  Tahun ni tak taulah berapa harga sebotol..akak beli di kedai perabut jati di Nilai 3.
 
Kalau nak mengilap guna minyak kayu murni ni kena ambil masa yang lama.  Kena buh kat atas kain bersih..buh kat perabut..pastu kena lap lagi dengan kain yang lain.
Kalau nak bersihkan yang ni lagi ambil masa..kena guna berus buang habuk pastu guna gak berus nak sapu minyak kayu murni dan kemudian kena lap.

Memang leceh tapi nak buat camner..kenalah buat gak walaupun mood malas melanda.

10 ulasan:

  1. Naik warna kayu selepas digilap.

    BalasPadam
  2. Patutlah nampak berseri jati kak ina.

    BalasPadam
  3. Cantik dan bersih tu kak oi...lagipun nak beli perabot jati ni pun mahal jugak kan...so kena la jaga elok2 ye x?

    BalasPadam
  4. suka sngt kayu jati..tp blm ada umh sendiri..huhh

    BalasPadam
  5. wah.. bagus tu.. baru tahu
    tp sop x der perabut kayu hehehe

    BalasPadam
  6. faedah nya ada perabut kayujati ni sebab ia tahan lama dan boleh polish sendiri. tapi sebelum sapu minyak tu kena bersih kan perabut dulu kan kak ina, saya selalu lap dengan air, pastu dah kering baru sapu minyak tu

    BalasPadam
  7. salam, kat mana nak beli minyak kayu murni?

    BalasPadam
  8. mualaikumsalam..akak selalu beli kat Nilai 3..kat kedai yang jual perabut jati

    BalasPadam
  9. assalamu'lakum.Nk tnye,kt Nilai 3 tuh dkt mne?...sbb ade bnyk kedai perabot.Lg pon yg akak beli nih murah la...TQ

    BalasPadam
  10. assalamualaikum, kalau berminat nak beli perabut jati boleh la contact kami di 03 41499637 atau emailkan kepada kami di rusticdecogallerymalaysia@gmail.com . kami ada buat promotion dengan 50% harga khas untuk hari raya ini tapi tempah sebelum 31 march 2014 ini. Anda boleh tinggalkan email jika berminat saya akan emailkan gambar2 promosi.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers