OOO

Ad

Isnin, Februari 25, 2013

Tanjung Balau Desaru Johor

Selepas menghadiri majlis perkawinan abang biras, akak ajak suami gi jejalan ke Desaru Johor sebab akak tak pernah menjejakkan kaki ke sini lagi.
Melalui jalan Kota Tinggi dan felda serta perkampungan dalam cuaca hujan akhirnya kami selamat sampai di Tanjung Balau..selepas puas round-round..

 Ramai juga pengunjung yang tidak melepaskan peluang mandi manda di tepian pantai dalam suasana hujan yang sekejap renyai...sekejab lebat..mana yang basah tu terus mandi manda
 Antara aktiviti pantai..main ATV
 Cuaca yang berangin dan sejuk dah tentulah perut minta diisi...banyak peniaga makanan di sini...yang banyak makanan ringan..ada gak medan selera di sini
 Rasanya jika cuaca memuaskan mungkin peniaga layang-layang ni tersenyum lebar kerana ramai yang beli layang-layang yang beraneka rupa dan warna..terutamanya Imran

Muzium ini mempamerkan khazanah peralatan menangkap ikan tradisional dan moden.Lokasinya berdekatan perkampungan nelayan Tanjung Balau amat sesuai dengan konsep keseluruhan kawasan ini yang bertemakan kehidupan nelayan.

Muzium yang dibuka pada 1993 ini dibahagikan kepada beberapa galeri seperti kehidupan nelayan, model perahu nelayan, jenis peralatan menangkap ikan, peralatan nelayan orang-orang asli, peralatan nelayan moden, model kaedah menangkap ikan, diorama kehidupan nelayan dan galeri perahu. Bahan pameran diperoleh dengan bantuan dan kerjasama Jabatan Muzium Dan Antikuiti, Arkib Negara, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) serta individu lain. 


Sayangnya pada masa kami sampai muzium ini tidak di buka.

 Oleh kerana hujan bertambah lebat..tiada apa yang dapat di lakukan ...akhirnya kami gerak ke Johor Bharu.  Tertunai gak hasrat di hati nak tenguk Desaru.

6 ulasan:

  1. amboi amboi amboi sokmo jenjalannya, saya last berkelah di pantai ni masa umur 19 tahun huhu lama betul tak ke sana

    BalasPadam
  2. Cantiknyer pantai.. Nurul pernah pergi sekali jer masa belajat kat JB dulu.. jauh sgt kan kak nak boleh sampai pantai tu..

    BalasPadam
  3. desaru..sy pn pnh g sekali je..bertahun2 dulu hehe..

    BalasPadam
  4. hehe ijah tak pernah sampai lagi ke situ ..

    BalasPadam
  5. assalamualaikum kakina...bestnya dpt jenjalan ke Desaru...:)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers