OOO

Sabtu, September 07, 2013

Resepi Wantan Goreng Sedap

Assalammualaikum semua
Dah sarapan ker belum?  Hari ni akak tak yah buat sarap sebab nak gi umah kakak long akak yang akan menerima menantu buat pertama kalinya.  Hari ni cuma majlis nikah sahaja, insyallah bulan November nanti baru di buat majlisnya.


Selain dari Sop Dumpling Daging dan Wanton Goreng Sedap (ada yang panggil wantan..ada yang panggil wanton)
akak suka gak buat wantan goreng versi camni.

Bahan-bahan
1 bungkus kulit Wantan (Boleh di beli dipasaraya)

Inti Wantan 

300gm  isi daging ayam (kisar/cincang)
250gram udang basah (kisar/cincang)
1/2  biji bawang besar (dicincang halus)
3 ulas bawang putih (dicincang halus)
Sedikit lobak merah di potong dadu
Daun sup/daun bawang (diracik)  
Sedikit serbuk lada
1 biji telur putih
Secubit serbuk lada sulah
1 sudu kecil sos tiram
1 sudu kecil kicap
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air
Minyak untuk menggoreng

Caranya
  1. Gaulkan kesemua bahan di atas sehingga sebati.
  2. Perapkan selama 1/2 jam. 
  3. Balut 1 sudu kecil campuran ke dalam kulit wantan.
  4. Letakkan air sekeliling kulit wantan, punjutkan tekan sehingga melekat.
  5. Kemudian goreng dengan api sederhana besar sehingga kekuningan. 
  6. Angkat, sedia untuk dihidangkan.

11 ulasan:

  1. salam kak ina. ..sedapnya wantan ni tak pernah lagi nak cuba buat wantan goreng macam ni ...

    BalasPadam
  2. rajinnya kak ina buat wantan goreng ni..sy xpernah lgi cuba + malas plk tu...hiihihih

    BalasPadam
  3. wah.. sedap ni.. dulu2 pernah rasa beli di pasar malam.. tapi tinggal di kelantan ni susah sikit nak cari orang jual benda ni... thanks.. boleh try...

    BalasPadam
  4. senang jer rupanya nak buat benda ni. terima kasih kak ina.

    BalasPadam
  5. Memang sedap wantan goreng ni. Fuh. Terliur terus kak.

    BalasPadam
  6. makan wantan dengan sos cili - sepinggan pun boleh saya habiskan... hehehehe

    BalasPadam
  7. emmmm.... goreng pun nampak sedap! biasa deno makan wantan dalam sup tu :)

    BalasPadam
  8. Salam kak, kalau kulit wantan diganti dgn kulit popia boleh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam
      Kalau guna kulit popia boleh ajer tapi tak leh panggil wantan goreng..kena panggil popia goreng

      Padam
  9. Kak saya biasa buat tak perlu letak air kat kulit wantan kalau guna isi ayam kisar sbb dia memang dah melekat.
    Kalau anak2 tak suka sayur tak yah letak pun tak apa. Bawang putih pun ada yg dah siap cincang halus jual dlm botol.
    Isi boleh letak apa saja yg suka.

    BalasPadam
  10. Kak saya biasa buat tak perlu letak air kat kulit wantan kalau guna isi ayam kisar sbb dia memang dah melekat.
    Kalau anak2 tak suka sayur tak yah letak pun tak apa. Bawang putih pun ada yg dah siap cincang halus jual dlm botol.
    Isi boleh letak apa saja yg suka.

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers