OOO

Jumaat, Mac 09, 2018

CARA MASAK ASAM PEDAS IKAN

Assalamualaikum semua

Bagi orang Melaka dan Johor menu asam pedas memang ada dalam seminggu, samada 1 atau 2 kali.

Paling di gemari ialah ikan parang, ikan pari, ikan pelaling, ikan selar, ikan tenggiri, ikan merah dan ikan jenahak.

Kepala ikan yang paling sedap tau, tapi ada ramai yang tak suka.  Kalau nak makan kat kedai sekarang ni mahal bebeno lauk asam pedas ikan ni, terutama ikan tenggiri, ikan parang dan ikan pari.

Tak salahkan peniaga sebab harga ikan di pasar ikan tu dah harga 20-40 ringgit se kilo.

Bagi akak setakat asam pedas satu keping ikan dekat belas atau puluh ringgit memang agak mahal, kalau orang lain yang mampu mungkin kata sekali sekali layan tekak tak apa.

Akak lebih suka masak sendiri sebab bukan susah sangat pun nak buat janji ada stok ikan dan cili kisar dalam peti sejuk.



Bahan-Bahannya

  • 3 ketul ikan parang
  • 5 sudu makan cili yang telah dikisar
  • 7 biji bawang kecil
  • 4 biji bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 1/2 inci belacan
  • secekak daun kesum
  • 1 btg bunga kantan(di belah dua)
  • 1 biji tomato(sebelah di cincang halus)
  • 6 batang bendi
  • Daun limau purut
  • Garam, sedikit gula/gula melaka dan 1 sudu teh serbuk kunyit
  • Minyak, air dan air asam jawa.
Cara-Cara
  1. Tumbuk atau kisar bawang kecil, bawang putih,halia, belacan dan kunyit hidup.
  2. Panaskan minyak tumis bahan yang telah dikisar.
  3. Setelah naik bau, masukkan pula cili yang telah dikisar berserta tomato yang telah dicincang. Masukkan garam.
  4. Masukkan juga serbuk kunyit. Perlahankan api sampai cili masak.
  5. Setelah cili masak, masukkan air asam jawa.
  6. Setelah mendidih masukkan ikan kembung, daun limau purut, bunga kantan, bendi, gula, garam dan tomato.
  7. Tunggu sebentar, rasa dulu baru tutup api dan boleh di hidangkan.

5 ulasan:

  1. Asam pedas is my favvvv! dah lama tak makan!

    BalasPadam
  2. macam sedap je , nak try lah pasni huhuu.

    BalasPadam
  3. dapnyeee. nak try lahh
    tq kak share resepi :)

    BalasPadam
  4. terima kasih atas perkongsian
    sedap nampaknya tu

    BalasPadam
  5. in shaa Allah ptg ni aida masak asam pedas tenggiri, kak.
    lawan dgn terung. lom decide terung tu masak pe lagi.

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers