OOO

Rabu, April 04, 2018

PETUA/CARA UNTUK MELEMBUTKAN SOTONG KERING

PETUA/CARA  UNTUK MELEMBUTKAN SOTONG KERING

Assalamualaikum semua
Akak ni tak gemar nak beli sotong kembang yang dah siap di jual kat kedai/pasaraya.  Suka beli yang kering pastu rendam sendiri.

Akak pernah tunjuk cara nak rendam sotong kering ni guna ubat sotong lah sebab tulah yang di ajar oleh mak akak.


Wah gambar tangan mak akak tunjuk cara camner nak lembutkan sotong, ada gak yang cilok rupanya.  

Sayangnya tak bagi link, perkara ni adalah perkara biasa bagi blogger, kalau gambar masakan lagi ramai yang suka copycat.

N3 ni dah lama, kalau nak tenguk boleh kat SINI
 
Dari dulu lagi mak memang suka masakkan kami sambal sotong kering, masakan sambal mak memang terbaik.  Bila dah beranak cucu ni, duk pun dah jauh (padahal bukan jauh sangatpun)

Walaupun tak sesedap air tangan mak, kiranya ok lah bila buat habis di mamam oleh anak anak, kira ada rasalah kan.

Bila akak search kat google, ada pelbagai cara lagi orang guna nak lembutkan sotong kering ni.

-rendam dengan ubat sotong (macam mak akak ajar)
-rendam dalam air abu
-masuk dalam pressure cooker

Ada terbaca gak kata guna soda bicarbonate, akak pun cubalah 2 minggu lepas.
Akak pun cuba rendam 1  sudu besar soda, 5 keping sotong kering dan air paip.

Bancuh dulu soda tu dengan air paip, baru masukkan sotong kering, kena menutupi semua sotong.  Rendam semalaman, pagi esok bersihkan dan potong kecil.

Esoknya  masaklah sambal sotong kering, alhamdulliah tak liat dan masa masak pun tak lama macam dulu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers