OOO

Sabtu, Februari 25, 2012

Udang Goreng Tepung Lagi

Penjual ikan kat area rumah akak bawak udang laut dan kebetulan Ira balik dari asrama.  Akak pun buat udang goreng tepung, kesukaan semua anak-anak.  Akak tak suka kalau order udang goreng kat kedai, dorang buat cam cekodok. Akak lebih suka masak stail camni.

Sebenarnya ni resepi ulangan..dah banyak kali buat.
Bahan-bahan
20 ekor udang sederhana besar-dibersihkan dan di tos
1 biji telur
sedikit garam
sedikit serbuk kunyit
sedikit sos ikan
1/2 sudu makan serbuk kari
1-2 sudu besar tepung beras
sedikit serbuk cili-jika suka
sedikit serbuk lada hitam/lada putih
Minyak secukupnya-biarkan terendam
Cara-cara
  1. Bersihkan udang dan toskan.
  2. Udang di perap dengan telur, garam, sos ikan, serbuk kunyit, serbuk cili, lada hitam/lada putih dan serbuk kari.
  3. Perap selama 30 minit.
  4. Bila nak goreng baru di masukkan tepung beras pastu gaul sebati.
  5. Goreng sehingga kekuningan.  Angkat ..cicah dengan sos cili thai.
N3 selingan...
akak sajer letak gambar pernikahan Ana ni.  Akak dah banyak kali jumpa dia..tak sombong tapi agak pendiam.  Mungkin Ana tak pandai nak berbual kot.  Lawa Ana dah pakai tudung ni.  Harap-harap boleh jumpa lagi
 
  Alhamdulliah Ana Raffali selamat bergelar isteri kepada Ahmad Aznaim Abdullah dalam sebuah majlis ringkas di Masjid Al-Hidayah, Gombak.
Sweetnya dan ayunya Ana Raffali masa nikah ni..berseri-seri kannn
Kredit pic : http://www.rotikaya.com
 Kenangan bersama Ana sebelum berhijrah memakai tudung
 hari raya tahun lepas
bulan puasa tahun lepas

Semuga kekal bahagia sehingga ke anak cucu

    8 ulasan:

    1. kalau dekat kedai, mahal jugak udang celup tepung ni kalau sepinggan.


      tahniah buat ana raffali!!

      BalasPadam
    2. kalau goreng camni mesti udang tu tak cukup masak..haha

      BalasPadam
    3. anak2 saya mmg suke benor la ni..

      BalasPadam
    4. Aikkk.. apa kaitannyaudang goreng tepung dgn anna ni.

      BalasPadam
    5. waaahhh... sedap sesangat2 tu... kalo dekat saya lari pi rumah kak ina nak mintak sikit..

      BalasPadam
    6. udang goreng gini la sy suka, kalu kt kedai tuh dh gelembung cam cekodok.. tepong yg lebeh hihi

      BalasPadam
    7. peminat setia cik ana raffali ke ni?

      BalasPadam

    Adsense

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Google+ Followers