OOO

Khamis, November 12, 2009

Cerita-ceriti dan Ayam Panggang/Bakar/Grill/BBQ(what everlah)

N3 kat bawah tu saje nak cuba nasib....kalau ada rezeki adalah...kalau tak ada...boleh cuba lagi...


Balik dari ambil blackberry kat office Nuffnang..tanya Firdaus...nak makan kat mana? Firdaus kata ada restoren baru bukak kat Wangsa Walk

 
  Ajak Firdaus makan kat restoren popeyes (teringat lagu popeye the sailorman..pot...pot..)akak belanja dia...sebab dia banyak tolong mak dia pasal blog ni...terima anakku..

Firdaus pilih ayam goreng ni...raser...sedap bangat sih...

Akak pilih ni...isi ayam yang di goreng dengan tepung...kurang enak...tawar meleseh ajer rasa dier...biskut tak berapa sedap (tak tahulah tekak orang lain ek...tekak akak ni mengada-gada)


Yang ni sedap..berbaloi..ada jugak coleslaw...rasa pun okey...harga bolehlah...lebih kurang cam mc donald dan kfc..
 
Lepas tu ke cold storage...ada pulak makanan dan barangan made in australia...wah hati bersorak..harap-harap adalah  ada bahan perap Master Food..sebab brand ni dari Australia.


masuk  dalam supermarket dan akak pun mencarilah benda ni..alhamdulliah jumper balik bahan perap yang sedap ni....apa lagi...tak lama kemudian akak pun buatlah ayam bakar/panggang pulak..

Buat ayam bakar/panggang seekor....Ayam panggang ni buat minggu lepas..senang ajer nak membuatnya...semudah ABC...iyelah tu..akak guna bahan perap master food tu...memang terjamin kesedapannya..

Bahan-bahan
  • 1 ekor ayam sederhana besar
  • 3 biji ubi kentang
  • 1/2 botol  master food-mustard, honey and herb marinate.
  • sedikit minyak zaitun 
 Cara-caranya
1.  Basuh ayam dengan bersih.  Kelar-kelarkan badan ayam dengan pisau.
2.  Buang kulit ubi kentang dan potong 6..pastu goreng sekejap.
3.  Belah dada ayam dan masukkan ubi kentang tadi...nak masuk tomato/bawang besar pun boleh kot..
4.  Sapukan seluruh ayam dengan bahan marinate tadi (guna tangan boleh..guna berus pun boleh)dan perap sekurang-kurangnya 1 jam...seeloknya di perap semalaman di dalam peti sejuk dan tutup dengan cling plastik.

5.  Panaskan oven suhu 200-230 F ..guna api atas bawah...letakkan aluminum foil  dan sapu sedikit minyak zaitun di atas aluminum foil tadi sebelum di letak ayam di dulang pembakar...
6.  Masukkan ayam yang telah di perap  dan bakar dalam 45minit-1 jam.(bergantung kepada oven masing-masing).pastu balikkan ayam dan sapu lagi bahan marinate (gunakan berus untuk hasil yang terbaik)yang telah di campur dengan sedikit minyak zaitun. 
7.  Bakar lagi dalam 20-30 minit dengan menggunakan suhu 200F ajer.

8.  Balikkan  sekali dan lumur lagi dengan bahan marinate+ minyak zaitun  menggunakan berus..dan bakar sampai garing sikit dalam 5-10 minit ...masa ni gunakan api atas sahaja. Akak suker ada hitam-hitam sikit.


 Makan panas-panas..nak makan dengan nasi boleh..nak makan cara omputih pun boleh...kalau tadak pisau tajam...tarik-tarik ajerlah ayam dengan tangan..nak lebih bersopan..potonglah dulu ayam tu sebelum di hidang ... betul tak????

7 ulasan:

  1. Wow, sedap nampak Ayam Panggang akak nih! Blm pernah cuba Popeye! hehehe ;)

    Akak leh try Rendang Udang resipi KakFida yer...mmg sedap! Hopefully U'll like it too! ;)

    BalasPadam
  2. aduhhh.. laparnya tgk ayam panggang..

    good luck k.ina utk contest bawah tu

    BalasPadam
  3. ooohhh kakina meleleh la tgk ayam akak tu....leh ambik resepi akak tu ya leh cuba....

    BalasPadam
  4. ish..ish...ishhh...godaan betul tengok ayam kak ina!!! baru pas buat ayam bakar mandhi akak. nak bakar versi yg ni lak ke..??

    BalasPadam
  5. Salam...Rasa restaurant Popeye tu baru lah kat sini..Last week jalan2 kat Sunway Pyramid pun ada nampak dia punya cawangan...

    Tapi time tak terfikir pun nak masuk...Mungkin lain kali boleh cuba juga ni...

    BalasPadam
  6. aduyaiii kak.. merata saya carik benda alah nih tak jumpe2 gak. Kena pegi cold storahe jugak ler nampaknya...

    kak, kalo malas nak balik2, kita bungkus jer dengan aluminium fiol tuh, bukak sikit, boleh ke kak? tak sedap ke kalo macam tuh?

    BalasPadam
  7. lahh.. awat tak gitau kak gi wangsa walk.. bleh jumpa kat situ je.. hehehe.. dah dekat dgn tempat saya tu... btw popeye tu.. gravy potato dia mmg sedap kan kak.. hehehe.. saya cuba prawn dia.. not bad.. coleslaw dia pon bleh tahan sedap..

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...