OOO

Khamis, Mei 23, 2019

SAMBAL PENYET SEDAP DAN IKAN TALAPIA GORENG

RESEPI IKAN TALAPIA DAN SAMBAL PENYET

Assalammualaikum semua


Dah mula ker buat biskut raya? Dah nak masuk minggu ke tiga ni, takkan tak rancang nak buat kukis apa.

Akak buat gak insyallah, bahan dah beli, nak tunggu mood ada baru buat.



Makan dengan nasi panas sedap ooo..resepi sambal ada kat SINI.

atau yang ini

Bahan bahan

  • 10 biji cili merah
  • 6 biji cili padi merah
  • 5 bawang merah
  • 2 bawang putih
  • 1 biji tomato merah sedang, belah
  • 1 sudu teh belacan
  • 1 sudu teh gula merah iris
  • 1/2 jus limau ambil airnya
  • Garam secukupnya 

Cara-caranya
1. Goreng cili merah, cili padi, belacan, bawang merah, bawang putih dan tomato sehingga layu.  Angkat dan toskan..
2. Campur dengan gula merah dan garam. Tumbuk atau kisar sehingga halus dan rasa dulu cukup rasanya.  Baru di tuang jus limau kasturi.

p/s kalau nak tumis balik pun boleh
Kalau guna ikan air tawar ni kena basuh bersih pastu kena perap/basuh dengan air asam jawa ataupun guna limau kasturi sebab nak hilangkan bau.

Kononnya nak buat ala ala ikan terbang, tapi tak pandailah taktiknya.  Jadilah ikan talapia melengkung jer.

Siapkan salad sebab cuma tu ajer ada stok, kalau ada tomato ceri dan timun lagi umphh.

Oleh sebab kat umah akak tak leh makan nasi kering, akak buatlah sup sayur.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...