lazada

Lazada Malaysia

Offer..Offer

Lazada Malaysia

Jumaat, Mei 06, 2011

Resepi Tortilla

 Dulu masa anak semua ada kat umah akak buat sendiri kepingan tortilla.  Kalau rajin nak buat , resepi kat SINI dan SINI. Untuk hb akak tak goreng cuma letak nugget ayam di hiris, tomato dan bawang besar bersama dengan campuran cili sos dan mayonis.
Untuk akak dan anak 2 orang tu akak goreng pula. Isi pun akak guna cara lain. Akak ikut cara buat dari kawan masak memasak kat SINI
 
Sebab tak rajin akak beli ajer tortilla, pastu letak garlic butter pastu letak campuran cili sos/mayonis/tomato sos, letak inti  pastu letak plak slice cheese yang di potong kecil .  Kemudian di gulung dan  terus letak dalam frying pan.Akak guna sedikit minyak zaitun dan goreng sehingga kekuningan.

Resepi filling :
5 batang sosej
1 biji bawang besar
2 biji tomato
1 biji bawang putih
Sedikit italian herbs atau oregano(mixed herbs pun boleh)
sedikit garam dan serbuk lada hitam
Sos cili di campur dengan mayonis dan sos tomato
Cara penyediaan :
  1. Potong sosej nipis-nipis , kupas semua bawang dan di mayang halus . Potong kiub semua tomato.
  2. Panaskan sedikit minyak zaitun dan tumis bawang putih dan kacau sampai bawang layu kemudian masukkan bawang merah dan kacau lagi sehingga layu. 
  3. Kemudian masukkan semua sosej dan serbuk italian herbs , kacau sehingga sosej masak.
  4. Biarkan sejuk dan letak diatas tortilla yang telah di sapu garlic butter ataupun cili sos yang telah di campur dengan mayonis dan tomato sos.
  5. Gulung dan goreng dengan sedikit minyak zaitun dan balikkan sehingga perang.
  6. Bolehlah di makan.

6 ulasan:

  1. menarikla kak...nak buat la esok

    BalasPadam
  2. yay~ yong nk try satg!! roti da beli hehehe

    BalasPadam
  3. Hmmm ...nampak sedap gak.

    BalasPadam
  4. apa yg chef ina masak ek hr ni..mmmm sedap sgt tu kak..klu kak rumh ni msk2 mcm ni mmg laku,kejap licin! :p~

    BalasPadam
  5. Salam Kak Ina,
    Saya pun selalu tak rajin juge... main beli je hehe :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers